Als dentaaltechnicus worden er aan jou, naast verstandelijke vermogens, ook hoge eisen inzake
fijne motoriek en gezichtsvermogen (vooral dieptezicht en kleurwaarneming) gesteld.
Ik heb tijd nodig om alle theoretische en abstracte doelen te halen. Herhaling en concrete toepassingen maken het studeren voor mij haalbaar. Schooldagen afwisselen met wat ervaringen in het werkveld, maken mijn schooljaar draaglijker. Ik zie mezelf misschien ook wel verder studeren na het secundair.
Dan zit je goed!
[Naast de indeling in domeinen, worden de studierichtingen onderverdeeld in finaliteit (in einddoel).
Doorstroomrichtingen (gericht op verder studeren).
Richtingen met dubbel doel of finaliteit (verder studeren of gaan werken).
Arbeidsmarktgericht (om na je studies direct te gaan werken).]
Ik kies
Dentaaltechnieken
Domein Maatschappij en welzijn
Algemene vakken |
16 |
Heerlijk Humane Wijze Wetenschappen |
2 |
Specifiek gedeelte |
15 |
want ik
Beschik je reeds over een diploma secundair onderwijs dan kan je het vijfde en zesde jaar combineren in één jaar!
Waar kan ik daarna heen?
gezondheiszorg (m.u.v. biomedische laboratoriumtechnologie), industriële wetenschappen en technologie (zorgtechnologie), onderwijs.
Het dentaaltechnisch laboratorium in onze school is uitgerust met uitsluitend kwaliteitstoestellen. In deze infrastructuur en met uiteraard kwaliteitsmaterialen kan je je toeleggen op ‘verzorgd’ werken. CAD/CAM technieken is de grootste stap voorwaarts in de tandheelkunde en de tandtechnieken van het laatste decennium. De veelheid aan toepassingen en toekomstige mogelijkheden hebben ons er toe doen besluiten om dergelijke systemen aan te schaffen in het Vesaliusinstituut in Oostende. Zo kan je in het 6de jaar Tandtechnieken en het 7de jaar Dentaal en suprastructuren vertrouwd geraken met deze allerlaatste technieken, zoals Nobel biocare optimet, Ceramill, Renishaw. Je krijgt eveneens de kans om via cursussen andere systemen aan te leren.
Lessenrooster (aantal uren) 5TT-6TT | 1ste jaar | 2de jaar |
aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
geschiedenis | 1 | 1 |
levensbeschouwing | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 3 | 3 |
wiskunde | 2 | 2 |
tandtechniek, waarvan: | 8 | 6 |
-materialenkennis | - | 2 |
-morfologie | 2 | - |
-technologie | 6 | 4 |
praktijk tandtechniek | 10 | 12 |
toegepaste biologie | 2 | 2 |
toegepaste informatica | 1 | 1 |