biotechnologische en chemische technieken

eerste en tweede jaar van de derde graad tsO

IK KIES DUBBELE FINALITEIT

Ik heb  tijd nodig om alle theoretische en abstracte doelen te halen. Herhaling en concrete toepassingen maken het studeren voor mij haalbaar. Schooldagen afwisselen met wat ervaringen in het werkveld, maken mijn schooljaar draaglijker. Ik zie mezelf misschien ook wel verder studeren na het secundair.

Dan zit je goed

[Naast de indeling in domeinen, worden de studierichtingen onderverdeeld in finaliteit (in einddoel).
Doorstroomrichtingen (gericht op verder studeren).
Richtingen met dubbel doel of finaliteit (verder studeren of gaan werken).
Arbeidsmarktgericht (om na je studies direct te gaan werken).]

Ik kies

Biotechnologische en chemische technieken
(vroegere Farmaceutisch assistent / Chemie)

Domein Wetenschappen

Lessentabel 5BCT - 6BCT 5de 6de

Algemene vakken

16u*

16u*

Project Heerlijk Humane - Wijze Wetenschappen

2u

2u

Specifiek gedeelte, waarvan:
- bio en biotechnologische technieken
- chemie
- chemische technieken
- fysica en STEM labo en engineering
- toegepaste wiskunde

15u
4u
2u
6u
3u
1u

15u

4u

2u

6u

3u

1u

* 1u wetenschappen van de algemene vakken is zinvol
   samengevoegd in de uren wetenschap van het specifiek
   gedeelte
   



want ik

  • hou van wetenschappen (chemie, bio) als ik die toegepast kan aanleren
  • hou van wiskundige toepassingen
  • ben geboeid door de software van informatica
  • voel me uitgedaagd door STEM opdrachten
  • overweeg verder studeren in een wetenschappelijke professionele bachelor
  • maar misschien overweeg ik wel een job als Labotechnische medewerker of Laboratoriumassistent of Operator voedings-, chemische en farmaceutische industrie

De leerinhouden uit biologie, chemie, wiskunde en informatica worden gekoppeld aan competenties die belangrijk zijn voor een toegepaste wetenschappelijke functie. Daarnaast is er ook heel wat praktijk waarbij je verschillende taken uitvoert om je de labovaardigheden eigen te maken en processen in kaart te brengen, op te volgen en uit te voeren. Binnen de dubbele finaliteit zijn er niet echt aanverwante richtingen.

Waar kan ik daarna heen?

biotechniek, gezondheidszorg, industriƫle wetenschappen en technologie (chemie), onderwijs...