Persoonsbegeleider 

7de JAAR na ok4

De benaming 'persoonsbegeleider' verwijst naar het begeleiden van
mensen in hun wonen, werken, leren en vrije tijd als essentiële taak van een opvoeder-begeleider.

Heb je een hart voor mensen van alle slag, dan is deze brede opleiding voor jou het ontbrekende puzzelstukje in je vorming. Een persoonsbegeleider begeleidt immers het wonen, werken, leren en vrije tijd van de cliënt in de dagdagelijkse context. Cliënt betekent hier: zowel kinderen en jongeren als volwassenen en ouderen met een hulpvraag. De ondersteuning is gericht op het ondersteunen van de kwaliteit van het leven van die cliënt en doe je vanuit een hulpverlenende grondhouding van respect, empathie en aanvaarding.
De theorie in de opleiding is gericht op het onderbouwen van je handelen. We vertrekken dus vanuit de praktijk. Ook de stage neemt een aanzienlijk deel in van de opleiding en gebeurt in 2 keer 6 weken op 2 verschillende stageplaatsen. Stageplaatsen kunnen in diverse settings bij diverse doelgroepen: MFC, dagcentra, buitengewoon onderwijs, begeleid wonen, voorzieningen voor mensen met een beperking, woon-zorgcentra,...
We zoeken naar aansluiting bij je eigen interesses en talenten. Het uiteindelijke doel is jou de competenties eigen maken zodat je als beginnende persoonsbegeleider in een team aan de slag kan.

Crea activiteit voor iedereen ;)

aangeboden thema's

Stage 12
Zorg 1
Opvoedkunde 13
- doelgroepen en ondersteuning  
- communicatie  
- sociaal-emotionele begeleiding (rouw, aanvaarding...)  
- levensloop  
- werkveld  
- observeren en rapporteren  
- (ped)agogiek  
Expressie: animatieve technieken 6
- ouderen en volwassenen met zorg  
- kinderen en jongeren  
- sport en spel bij verschillende doelgroepen  

 

Competenties van een persoonsbegeleider

• OPBOUW VAN EIGEN DESKUNDIGHEID

De begeleider is bereid zijn eigen handelen in vraag te stellen en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in het werkveld, zodat zijn handelen steeds verder evolueert en hij zijn visie op het gehele opvoedings- en begeleidingsproces kan bijsturen.

• RUIMTE GEVEN EN ONDERSTEUNEN VAN DE INDIVIDUELE CLIËNT

De begeleider biedt vanuit een emancipatorische grondhouding de nodige ondersteuning aan de cliënten en hun netwerk zodat hun levenskwaliteit wordt bevorderd.

Als begeleider informeer je je ook voldoende over cliënten en hun context bij intake en je ondersteunt de cliënt ook in de opvolging van de zorg.

• ONDERSTEUNEN VAN DE CLIËNT BINNEN HET GROEPSGEBEUREN

Je begeleidt de groep op die manier zodat je zoveel mogelijk rekening houdt met de specifieke behoeften en eigenheid van elk individu.

• AANBIEDEN EN BEGELEIDEN VAN ACTIVITEITEN

De begeleider begeleidt zijn cliënten in de dag- en vrijetijdsbesteding zodat zijn dag op een voor hem zinvolle en waardige manier wordt ingevuld naar zijn mogelijkheden en behoeften.

• ONDERSTEUNEN VAN DE LICHAMELIJKE ZORG

De begeleider ondersteunt op een respectvolle manier de cliënt zodat de zelfredzaamheid optimaal wordt gestimuleerd.

• ALS TEAMLID FUNGEREN IN EEN ORGANISATIE

De begeleider werkt constructief samen binnen een multidisciplinair team in een organisatie en met derden in een orthoagogische sector. Op die manier draagt de begeleider bij tot de goede sfeer en werking van de dienst.

• HET HUISHOUDEN RUNNEN

De begeleider runt het huishouden veilig en hygiënisch. Er wordt op een ergonomische en milieubewuste manier gewerkt .